Urmăresc subiectul acesta de câțiva ani, de când era în fază de proiect și eu abia mă întorsesem la muncă part time, după ce fusesem în concediu de creștere a copilului timp de 2 ani.
Îmi amintesc că am fost să fac un interviu cu Ioana Grindean, de la Centrului pentru Educatie si Dezvoltare Profesională Step By Step și director executiv, ReadyNation.ro, pentru acest subiect, și l-am luat după mine pe D., care avea 2-3 ani. Căci nu aveam cui să îl las, logic. Așa e traiul de mamă în România. După 2 ani trebuie să te întorci la muncă și nu sunt suficiente locuri în creșe, așa că te descurci cum poți. În general eu m-am descurcat cu el după mine oriunde.
3 ani mai târziu, când scriu acest text despre aprobarea legii, copilul meu e acum la clasa pregătitoare:)
Un copil are nevoie de educație și cea timpurie, din creșă / grădiniță, este esențială pentru dezvoltarea lui. Așa că părinții au numai de câștigat de pe urma modificării legii aprobate de Parlement ieri.
-
Mamele se vor putea întoarce la muncă după concediul de creștere a copilului, iar costurile creșei vor fi suportate de stat, printr-o facilitate fiscală
Ce înseamnă asta? Parlamentul României a adoptat o modificare a Codului Fiscal prin care companiile beneficiază de credit fiscal atunci când plătesc serviciile de educație timpurie pentru copiii angajatilor.
Suma este de maximum 1500 lei/lună, care se scade fie din impozitul pe profit datorat statului, fie din impozitul pe salarii reținut de contribuabili pentru angajați, fie din TVA datorată sau din accizele datorate.
Totodată, companiile care investesc în învățământul dual univesitar sau preuniversitar pot deduce cheltuielile efectuate cu organizarea și desfășurarea acestui tip de educație.
Mie mi se pare o portunitate fantastică prin care companiile, angajatorii să își stimuleze părinții să se întoarcă la muncă. Pentru că știm bine, locuri la creșe de stat nu prea sunt, iar cee private sunt scumpe, iar mamele trebuie să se intoarcă la muncă. Ideea acestei facilități ajută ambele părti, ba chiar și pe stat.
-
De când se poate aplica legea?
Directorul Executiv, Readynation.ro, Ioana Grindean:
Legea votată ieri, merge la promulgare la Presedintele Romaniei si, ulterior, dupa publicarea ei in Monitorul Oficial, Ministerul de Finante completează metodologia de aplicare a Codului Fiscal. Așadar, legea poate produce efecte din anul fiscal viitor.
- Beneficiile legii adoptate în ceea ce privește Educația Timpurie sunt:
- Creșterea capacității și calității serviciilor de educație timpurie din România
- Educația timpurie este extrem de importantă în formarea adultului, contribuind definitoriu la evoluția în viață. Copiii care frecventează servicii de educație timpurie de calitate devin adulți mai sănătoși, mai responsabili civilmente, care se adaptează mai ușor la școala și au un parcurs școlar mai lung, își găsesc mai ușor de lucru și potențialul lor infractional este mai scăzut.
- Creșterea natalității, posibilitatea de a beneficia de servicii de educație timpurie de calitate încurajează familiile să-și asume responsabilitatea de a avea mai mulți copii.
Adoptarea de către Parlament a Creditul fiscal pentru educație timpurie se înscrie în eforturile ReadyNationRo de promovare în Romania a conceptului de Educatie Timpurie de Calitate pentru fiecare copil, derulate împreună cu Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională și cu spirjinul unor mari angajatori, preocupați de calitatea educației din România.
Pentru suținerea educatiei timpurii in România, experții RNRo și Centrul Step by Step au documentat și susținut demersuri de înscriere a ei în Strategia Națională de Apărare a Țării pentru 2020-2024, precum și alte modificări legislative ca Legea 201/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației (prin care se statutează plata de către stat a finanțării per capita pentru antepreșcolari) și Legea 56/2019 prin care se introduce treptat obligativitatea grădiniței.
Mai citeste si:
Statul român recunoaște importanța fundamentală a educației timpurii
1 Comment