De câți ani ai carnet? Tu, cel sau cea care citește aici?
Eu, de 14 ani. De 5 ani călătoresc cu fiul meu în mașină, în scaun auto pe bancheta din spate, iar de 5 luni, și cu fratele lui. La primul drum pe care l-am făcut la volan cu D., acum 5 ani, am mers cu 30 de km la oră și-mi tremurau genunchii.
Dacă îl bruschez la o frână?
Dacă nu respiră bine? (bebelușii au tendința să țină capul cu bărbia în jos când adorm și se pot sufoca!)
Cum îl calmez când urlă din toți plămânii?
Și câte și mai câte întrebări nu îți vin în cap când conduci, și bebelușul este în spate singur. Îl vezi dacă ai oglindă adițională, însă îți distrage atenția de la condus. Creierul nostru e capabil să facă doar o activitate principală pentru care folosește 80 % din capacitatea sa, iar restul task-urilor sunt secundare. Iar când conduci, ghici care trebuie să fie task-ul principal?
Ei bine, noi ca părinți trebuie să gestionăm toate aceste emoții ca să NU ne influențeze condusul. Poate părea absurd la prima vedere: de ce un părinte trebuie să aibă alte skiluri față de un șofer banal. Oricum un părinte este un superom, super erou, super ce vreți voi.
În România, 27 de copii la 1 milion de locuitori mor în accidente rutiere (2014-2016)
În UE, media e de 9 copii la 1 milion de locuitori, care mor în accidente rutiere
În România, sunt 1867 de decese pe an în accidente rutiere !
De ce Uk e pe primul loc la cele mai puține decese pe șosele? Pentru că au campanii agresive, dure și cu sânge și explicite la TV, așa cum e normal. Cum e cea de jos.
La noi, CNA nu permite sânge și imagini șocante pentru că văd copiii. Ba copiii trebuie să vadă că ei înțeleg mai bine riscurile, decît un părinte needucat, uneori.
Nu îți lăsa copilul să devină o statistică!
Este îndemnul celor de la Academia Titi Aur care în parteneriat cu Centrul de Siguranță Auto pentru Copii a lansat de azi #Ghidul Părintelui Responsabil la volan. Un curs ce fără doar și poate TREBUIE parcurs de orice părinte. Vă garantez că veți pleca de acolo cu cel puțin 40 sută informații noi, de bun simț dar pe care pur și simplu nu le știați.
Știați că …
-Copiii neprotejați în scaune auto sunt de 7 ori mai mult expuși riscului de a fi răniți
-83% dintre cei care sunt protejați scapă nevătămați din accidente rutiere
– scaunele auto au fost inventate în ani 30 (!!!) în SUA?! Dar nu reprezentau nici pe departe ceva sigur. (VEZI POZA)
– Abia în anii 60 producătorii au început să gândească scaunele și pentru siguranța copiilor
– În anii 80 au apărut primele legi și sancțiuni în SUA privind transportarea copiilor în scaunul auto
-
Câteva sfaturi de la specialiștii Academiei Titi Aur & Centrul pentru Siguranță Auto Copii:
- Când plecați la drum trebuie să vă luați timpul necesar, NU PLECAȚI PE FUGĂ: verificați mașina, dacă are anvelopele umflate, dacă aveți oglinzile la locul lor (doar știm că se practică furtul), dacă aveți ulei, lichid de parbriz, etc. Vorbesc aici despre drumul zilnic la serviciu.
- Dacă aveți și copii în mașină durează mai mult timpul de pregătire pentru că trebuie să îl așezați comod în scaunul auto special.
- Transportați copii pe bancheta din spate, sau fața dreapta (cu airbagul dezactivat!) doar în scoică, scaun auto sau înălțător. Acestea sunt conforme cu normele europepene; de tipul R 44, adică în funcție de vârstă, și noua normă i-Size (în funcție de greutatea și înălțimea copilului)
- Iarna încălziți mașina înainte de a pleca apoi puneți copilul în scaunul auto FĂRĂ geacă! Pe lângă discomfortul evident al copilului, haina in plus scade gradul de siguranță al copilului. Vara, răcoriți mașina înainte de a pleca la drum.
- Scaunele auto trebuie să fie SIGURE, adică să fi trecut testul ADAC de siguranță făcut de Clubul Auto German. Sunt foarte foarte multe scaune auto fake, care fie sunt făcute în China și le vedeți de la o poștă, fie sunt ale unor producători de renume cum ar fi Chicco ce nu sunt pe lista ADAC-ului la siguranță.
- Verificați în magazine dacă scaunul este compatibil cu mașina pe care o conduceți.
- Scaunul auto trebuie să fie rear-facing, adică cu spatele la sensul de mers cât mai mult timp. Până la 4 ani de preferat. Oricum NU, doar până la 1 an pe motiv că nu vede copilul drumul, așa cum tot aud la părinți. Iată de ce. Legile fizicii:
- Rugați-i pe cei care vă vând scaunul să vă învețe cum să montați scaunul auto, NU doar să vi-l instaleze ei. Aici aveți instrucțiuni despre cum ar trebui să stea copilul corect în scaun.
- Dacă sunteți implicat într-un accident auto, și aveți în mașină scaun pentru copii, chiar dacă aceștia NU sunt în mașină, iar accidentul nu s-a soldat cu răniți SCRIEȚI ÎN CONSTATAREA AMIABILĂ CĂ AVEȚI SCAUN AUTO. Acesta poate prezenta mici fisuri (pentru că 80 la sută scaunul e din plastic) pe care ochiul nostru neformat nu le vede. Polița RCA acoperă costul scaunului, veți fi despăgubit și ar fi bine să aveți și factura de cumpărare ca să luați prețul real. De multe ori cel care evaluează scaunulul o va face la un preț de second hand!
- Cel mai sigur loc al scaunul auto pe banchetă este cel din mijloc pentru că e ferit de impact lateral și frotal. Dacă aveți mai mulți copii se schimbă dinamica.
- Scaunul auto nu are un termen de valabilitate însă materialele din care este făcut au. Așa că e recomandată schimbarea lor la 5 ani.
- Scoica auto (primul scaun cu care transportați copilul de la maternitate acasă și apoi până pe la 6 – 9 luni) NU trebuie pusă decât în mașină. NU în coșul de cumpărături de la hypermarket pentru că nu e stabil, oricât de mult credeți voi că e. NU pentru asta a fost gândită!
- Când plecați la drum cu un bebeluș faceți pauze la intervale de 45 de minute, apoi scoateți copilul din scoica auto
Accesorii periculoase în mașină:
- Jucării de pluș: nu râdeți, însă orice jucărie fie ea de pluș, atârnată deasupra scaunului, la un accident zboară prin mașină iar greutatea devine mult mai mare, de vreo 7 ori.
- Perne sub cap (nu sunt omologate decât de producătorul produsului, insă testele de siguranță pentru scaun au fost făcute in alte condiții, fără acea pernă, așa că nu se mai poate garanta protectia scaunului)
- Protectii pentru centuri (același motiv ca cel de sus)
- huse pentru scaun (același motiv ca cel de sus)
- nu lăsați obiecte în spate deaspura portbagajului (de ex un laptop de 7 kg, va avea o greutate de 30 kg la un impact)
După toată această teorie și de fapt mult mai multă, ce ține cateva ore, urmează proba practică a cursului. Veți învăța pe simulatoarele Academiei, cum să ieșiți dintr-o mașină răsturnată, cum să scoateți copii din scaunul auto în caz de accident. Vă puteți testa viteza de reacție la volan și mai ales testați cum este impactul cu o mașină cu doar la 15 km la oră.
Viteza mea de reacție: am făcut de 3 ori testul: prima oară a fost de 3 ori mai mică decât media.
A TREIA OARĂ am fost în grafic:
Cursul costă 550 de lei și credeți-mă că plecați de acolo un șofer mai responsabil și un părinte și mai și!
Aveți reducere 10% din valoarea cursului dacă prezentati codul stanescualexandra10ATA.
Pentru Academia Titi Aur, un părinte prezent la curs înseamnă un copil salvat, iar pentru fiecare copil salvat ATA va planta un copac pentru a susține viața pentru viață.
“Sunt convins că niciun părinte nu îi dorește răul copilului său, problema este că nu conștientizează riscul la care își expun copiii atunci când circulă cu mașina. Trebuie să înțelegem că mașina este o armă și cel mai important lucru este să învățăm să o controlăm pentru a evita să ajungem în situații de limită. (Titi Aur, pilotul care a câștigat 49 de raliuri și a obținut opt titluri de campion al României)
Permiteți-mi în numele tutuor părinților să îi mulțumesc lui Titi Aur pentru că a văzut această nevoie de a fi părinți responsabili la volan și că astfel, contribuie la șosele mai sigure și la cât mai puține accidente în care să fie implicați copii.
_____
Dacă ești și tu un părinte responsabil și te interesează viața copilului tău, nu-l transporta decât în scaun auto sau înălțător, în funcție de vârstă.
Zilele ce urmează voi face câteva recenzii la mai multe modele de scaun auto pentru a te informa și pe tine cum și la ce să te uiți când alegi. Poți da abonare la newsletter pentru a primi direct articolele care te interesează.
6 Comments