Când fac teme împreună cu D. îmi dau seama că încă nu stăpânește bine înțelegerea unui text și sunt veșnic în căutarea unor tehnici și idei prin care să îl ajut să învețe cum să răspundă întrebărilor pe marginea unui text, la școală, la ce să fie atent și cum să se concentreze. Pentru copii de 7-8 ani, chiar și un text cu două dialoguri le poate distrage atenția, pot fi multe informații și din această cauză, în loc să le asimileze puțin câte puțin, trec toate informațiile pe lângă ei. Zilele trecute, l-am lăsat singur să își facă tema la română, m-am bucurat că a făcut-o singur, trebuia să răspundă la câteva întrebări din text și să schimbe numele poveștii. În final, am descoperit că el a înțeles cu totul altceva din text, deși, nu neapărat greșit, era o chestiune mai mult de perspectivă.
Avem nevoie noi părinții de soluții ca să le facem mai ușoară învățarea de mici. Avem nevoie de instrumente, să știm poate puțin din dedesubturile meseriei de profesor. Nu zic să renunțăm la job și să devenim cu toții învățători, dar Oana Moraru mereu are un talent de a mă face curioasă să vreau să aflu tehnici despre cum să ajut copilul să se concentreze, să scrie, să citească, să fie atent, cum și ce trebuie să învețe. Are și ea un set de cărți, despre care vă scriu un alt articol promit.
Noul set de 3 cărți scrise de Olina Ortiz, de la Editura Univers, dedicat copiilor de peste 6 ani este potrivit pentru părinții care vor să își ajute copiii să înțeleagă un text, să se concentreze și să fie atenți. Știu, pare ceva imposibil, dar chiar cred în ideile ajutătoare scrise de Oana Moraru la finalul fiecărei cărți. Sunt sfaturi și idei pe care le putem pune în practică, împreună cu copiii. Și, după ce stăpânim aceste texte, vom ști și noi părinții, cum să le adaptăm la alte povești. Și ca să vă conving, în cartea Atenție, atenție, iată cea mai mare invenție găsiți un joc extrem de simplu care îi ajută pe copii la controlul impulsurilor (adică să aibă răbdare) și la abilitățile de ascultare (Ce părinte nu vrea asta: un copil care să asculte?!)
- Poți asculta aici și discuția pe care am avut-o cu Oana Moraru în podcastul Cu capul în nori, despre cum să facem teme cu copiii noștri.
TIPS: *Cărțile le puteți cumpăra la set, dar pentru că sunt foarte multe informații și pentru noi adulții, v-aș sugera fie să le luați pe rând, sau dacă le cumpărați pe toate trei să zăboviți pe câte o carte mult timp, să asimileze copilul informația și să aibă timp să exerseze. E valabil și pentru noi, părinții, să avem timp să înțelegem cum să ajutăm copiii. Așadar, nu le dați copiilor toate cele 3 cărți deodată pentru că se va întâmpla ce scrie în cartea, Atenție, atenție, iată cea mai mare invenție.
* Cred că acest set poate fi un cadou foarte valoros în timp pentru educatori și învățători, în special dacă știți că sunt oameni dedicați meseriei.
Dar să vă prezint cărțile pe rând:
Povestea e însoțită de idei de jocuri și activități sugerate de Oana Moraru pentru copiii predispuși la neliniște și agitație, care au nevoie să își exerseze atenția și autoreglarea impulsurilor. (PS: între noi fie vorba, cartea e bună și pentru noi adulții, care suntem distrași non stop și avem tendința să facem multi-tasking).
Trei copii, Tinca, Radu și Matei se aventurează într-un labirint, care are forma unui creier, iar ei trebuie să găsească cea mai mare invenție: Să fie roata? televizorul? telefonul mobil? Asemeni copiilor din poveste și copiii mei au fost distrași foarte ușor când au avut multe opțiuni: eu cred că e televizorul, zice D. După 2 secunde se răzgândește: nu, e roata. Apoi, iar se răzgândește: clar, e telefonul!
Finalul este neașteptat și foarte logic, de fapt, după ce vei citi povestea.
Exemple de exerciții:
Statuile muzicale: Puneți o muzică plină de viață și instruiți-i pe copii să danseze. Apoi, întrerupeți muzica din când în când și cereți-le să înghețe pe loc până când muzica se reia. Acest joc promovează controlul impulsurilor și abilitățile de ascultare. Ca variantă, cereți-le de două ori pe zi să înghețe un minut, urmărind nisipul într-o clepsidră sau cronometru. Puteți pre
Colegul meu de respirație. Oferiți-i fiecărui copil mic un animal de pluș sau o altă jucărie. Instruiți-i să se întindă, să pună jucăria pe burtoși să exerseze respirația lentă și profundă, observând cum se ridică și coboară jucăria odată cu respirația.
Cartea are în total 10 exerciții și idei, vă las să le descoperiți.
Preț: 38,40 de lei / Pachet toate cele trei cărți 98,60 de lei
Cartea conține exerciții de literație și ne ajută pe noi părinții să îi obișnuim pe copii să citească un text în adâncime. Chiar dacă avem copii care citesc, atunci când au de răspuns unor întrebări pe marginea unui text, în clasele primare, copiii nu știu să se descurce. Nu înțeleg detalii care nouă adulților ni se par banale, așa că această carte și exercițiile Oanei sunt realmente de ajutor.
Povestea este o continuare a primei cărți Cu ariciul la tuns. Lupul Colț Galben își amintește de ariciul Șeptilici când îi e stomacul gol. Se pare că și în prima carte a încercat să îl prindă împreună cu lupul Figaro, fără succes însă. De data asta, lupul Figaro, tocmai și-a deschis o frizerie subacvatică, unde clienții plutesc cu burta la soare și nici nu simt când sunt tunși pe spinare pe sub apă. Lui Colț Galben îi vine o idee cum să îl prindă pe ariciul Șeptilici.
Câteva exerciții de literație
- Întrebări pentru verificarea informațiilor evidente exprimate direct în text: Cum se numea pădurea în care trăia Șeptilici? Unde își tundea Figaro clienții? Ce își dorește să învețe ariciul?
Se recomandă ca după citirea fiecărui fragment de text până la întoarcerea paginii următoare să stăruim cu acest tip de întrebări pentru fiecare informații explicite a poveștii la fel de important este să ne încurajăm pe copil să răspunde în propoziții complete prelungi jumătate din întrebare în fraze de genul cum arăta pădurea în care trăia Șeptilici pădure în care trăia ariciul Șeptilici se numea pădurea Foșnetului fermecat.
2. Întrebări pentru stimularea deducțiilor logice, adică să descopere informația din text, nu să fie scrisă direct: De ce își schimbă lupul vocea ca să devină mai mieros? Cum îi vine lui Colț Galben ideea de a prinde ariciul?
3. Întrebări care pot fi puse copilului pentru a dezvolta capacitatea de a formula opinii personale și argumentate: De ce crezi că lupii nu reușesc să-l păcălească în cele din urmă pe Șeptilici ce animale au simțul născut al pericolului?
Restul exercițiilor le găsiți la finalul cărții.
Preț: 38,40 de lei / Pachet toate cele trei cărți 98,60 de lei. O puteți comanda aici.
Cartea conține idei de jocuri și activități pentru părinți și educatori pentru a-i ajuta pe copii să-și depășească teama de respingere sau suferința după pierderea unei prietenii.
Margareta și Floarea de Cicoare erau cele mai bune prietene din lume și se distrau grozav împreună, doar ele două, până când a înflorit între ele o foarte roșie Floare de Mac…
- Idei de jocuri și activități cum îi ajutăm pe copii să depășească teama de respingere sau pierderea unei prietenii de Oana Moraru
1. În cercurile de dimineață de la grădiniță important ca educatoare să inițieze jocuri în care poziționează diferit pe copii unul lângă celălalt în fiecare zi invitându-i să se salute folosindu-și numele și relatând despre ei înșiși colegilor. Jocul știrile zilei cel în care copiii povestesc pe rând, ce au făcut acasă în seara precedentă îi ajută să înțeleagă unul despre celălalt, lucruri, povești și emoții.
2. Jocul De ce și tu poți fi prietenul meu invită un copil să se așeze în mijlocul cercului în timp ce fiecare dintre colegii lui formulează câte un compliment sau câte o idee pozitivă despre el.
3. Cu părinții sau educatorii pot desena o hartă prietenilor care să îl asigure simbolic pe fiecare dintre copil ca atunci când unul dintre prietenii lui preferă o activitate, să mă joc alături de un alt copil nu înseamnă că îl trădează sau îl părăsește. Desenul poate conține baloanele prieteniilor cercuri interiorul cărora copilul respectiv se desenează pe sine de mai multe ori alături de altcineva – bula cu mama, cu tata – cu fratele meu, cu prietenul, cu prietena. Este important pentru copil ca el să vizualizeze și felul în care toți ceilalți au desenat la rândul lor cercurile relaționare cu o mulțime de alți oameni.
Mai multe idei găsiți la finalul cărții. O puteți comanda aici.
Pe aceeași temă:
AUDIO Facem teme acasă împreună cu copiii? Interviu cu Oana Moraru
Leave a Reply