PODCAST Temele copiilor – Interviu cu psihologul educațional Dacian Dolean

0 Comments

În această mini serie a podcastului Cu capul în nori voi încerca să abordez temele copiilor din mai multe perspective: cât de mult trebuie să se implice părinții, sunt temele doar pentru copii sau și pentru părinții care vor ca ai lor copii să tragă tare la școală? Trebuie să le facem temele dacă nu știu să le rezolve sau să îi lăsăm cu tema nefăcută? Până unde îi ajutăm? Ce spune știința? Care e rolul temelor? Cum să îi ajutăm să se concentreze? Cum să nu stricăm relația cu copilul atunci când facem teme și noi părinții venim cu bagajul nostru emoțional pe care îl revărsăm asupra copiilor.

Primul episod cu Oana Moraru, îl găsiți aici în format scris și audio.

Al doilea episod îl are ca invitat pe psihologul educațional Dacian Dolean, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Am decis că trebuie să abordăm aceste teme și din această perspectivă: științifică. Ce ne spune știința despre rolul temelor acasă? Ce arată studiile, dincolo de ce se vede acasă și la clasă, iar Dacian Dolean este autorul singurului studiu experimental făcut în România la învățământul primar pentru a afla ce impact au temele pentru acasă, în cazul elevilor de clasele I-IV, și cât de multe teme înseamnă prea mult? În clasa pregătitoare nu trebuie să existe teme pentru copii. 

Dacian Dolean are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA.  Este autorul nuvelei Daris Camp Adventures: A Transylvanian Saga si co-autorul cărții “Meseria de Părinte”. Daris Camp Adventures vine la pachet cu un ghid pentru parinti si activitati pentru copii, scrise ca un curriculum pentru profesori si părinți, de activitati care pot fi desfășurate ca și temă pentru acasă.

“Este foarte important ca părintele și profesorul să lucreze împreună, iar părintele să mai lucreze acasă cu copilul, dar în același timp, trebuie înțelegem și părintele are o viață”, spune Dacian Dolean. 

Ce afli din acest episod?
  • Care este rolul temelor și de ce sunt necesare? 
  • Cum îi oferim copilului și o independență și o responsabilitate în a face temele? 
  • Cât timp ar trebui să petreacă un copil făcând teme?
  • Cât de multe teme înseamnă prea mult – rezultatele studiului experimental făcut de Dacian Dolean la clasele I-IV în 2019
  • Cât contează cantitatea temei ?
  • Când ajunge acasă copilul de la școală e bine să facă o pauză înainte să se apuce de teme? (chiar dacă e la afterschool) E indicat să se uite la desene/ ecrane/ jocuri?
  • Ce sunt temele și de ce sunt necesare?

Dacian Dolean: Temele pentru acasă au mai multe funcții și putem povestim mult despre ele, dar identifica câteva dintre acestea: în primul rând o temă bine scrisă ne poate ajuta înțelegem care sunt limitele copilului, dar și ale profesorului.

  • Deci o primă funcție al temelor pentru acasă este aceea de a stabili un diagnostic al copilului și al profesorului. 
De exemplu, dacă copilul se încurcă sau nu se descurcă foarte bine la unele teme pentru acasă, acel părinte poate înțeleagă cauza, motivul pentru care copilul său nu se descurcă efectuând temele pentru acasă. Dar în același timp, temele pentru acasă pot fie un indicator al faptului cerința în sine nu a fost foarte clar formulată și atunci acest lucru ridică un semn de întrebare. Acest lucru poate stabili un diagnostic al tipului de calitate al materialelor pe care profesorul le folosește la clasă sau există situații în care, de exemplu, copilul primește foarte multe teme pentru acasă fără niciun sens, fără o bază științifică. De exemplu, există situații în care unor copii de clasa a II-a li se cere scrie de trei ori tabla înmulțirii de pe o zi pe alta. În cazul acesta, singura ta realizare ca și profesor e că poți îl faci pe copil urască școala. Și îmi spun realizare între ghilimele, iar acesta este un indicator al faptului, al felului în care profesorul vede școala sau rolul școlii și rolul părinților. Mai există profesori care nu dau temă pentru acasă pentru ei cred tema nu contează. Aici, de exemplu nu avem așa de multe situații în România, cât mai degrabă am văzut situații în Statele Unite în care am asistat la ședințe în care părinții copiilor cereau teme pentru acasă, iar profesoarele erau foarte relaxate și spuneau să nu-și facă probleme pentru nu prea contează tema pentru acasă. Ei bine, aceasta arată o pregătire slabă în domeniul științelor educației.
  • Un alt rol este acela de comunicare, dea consolida relația dintre școală și familie

Această comunicare este extrem de importantă pentru rolul familiei și a școlii trebuie se întrepătrundă. Ei trebuie colaboreze pentru binele copilului și este spre binele tuturor ca cei doi factori colaboreze cât mai bine pentru a îmbogăți competențele copiilor. De exemplu, dacă părintele știe copilul face  adunarea din trei în trei la școală, ei pot exerseze. Părintele poate exerseze asta într-un weekend, în timp ce merg într-o excursie la munte, zicem. Și atunci în situația aceasta părintele poate ajute copilul, deoarece știe ce se întâmplă la școală.

  • O altă funcție a temelor pentru acasă este aceea de autoreglare a comportamentului

Să-l ajutăm pe copil își formeze disciplină și responsabilitate, chiar dacă chiar dacă uneori în cazul acesta copilul desfășoară diferite activități acasă. Părintele va trebui înțeleagă profesorul nu poate consolideze atât de mult cât este necesar unele competențe și atunci această consolidare trebuie se facă și acasă. Când spun consolidarea cunoștințelor nu mă refer la faptul că părintele trebuie să predea tema. Rolul părintelui este acela de a a ajuta pe copil să exerseze temele pentru acasă. Așadar putem spune că este benefică implicarea părinților, însă trebuie să aibă o limită ce nu trebuie depășită

  • Cumva ține și de încrederea pe care părintele o are în profesor?

Dacian Dolean: Această implicare ține de relația dintre părinte și profesor, cu siguranță, dar trebuie să avem grijă cât de mult este prea mult, practic despre asta vorbim. Deci temele pentru acasă au un rol, au roluri mai multe roluri foarte importante, însă dacă sunt supradimensionate, temele pentru acasă pot să aibă un efect mai puțin benefic.

  • Și atunci cum sfătuiți părinții să se poziționeze când e vorba de teme?

Dacian Dolean: Dacă este cazul să-i predea părintele și părintele se simte confortabil să-i predea, atunci poate să o facă, dar e foarte bine să înțelegem că rolul temelor pentru un rol important al temelor pentru acasă este să-l ajute pe copil să își dezvolte aceste competențe de muncă independentă.

Părintele nu ar trebui stea foarte mult lângă copil tot timpul pentru trebuie înțelegem și părintele are o viață, deci părintele e bine fie implicat în activitatea școlară a copilului, dar în același timp trebuie să-i dezvolte independența, iar temerile pentru acasă tocmai de asta sunt, ca să îi ajute pe copii se descurce singuri. Temele nu ar trebui să-l facă pe copil facă niște activități pe care nu le-a învățat la școală. Înstudiile noastre am văzut temele au avut un efect mult mai mic decât se înțelege, iar cea mai mare parte a învățării a avut loc în clasă. Asta este foarte important se înțeleagă: cea mai mare parte a învățării a avut loc în clasă și nu acasă.

Acasă și-au consolidat niște cunoștințe și iarăși depinde cum sunt organizate, cum sunt construite temele pentru acasă. Noi (în studiu) le-am construit în așa fel încât fie foarte ușor copilului le facă, dându-le exemple prin care copilul înțeleagă cum efectueze acele exerciții. Deci rolul părintelui a fost minimal, doar acela de a supraveghea și de a-l ajuta pe copil dacă este cazul, punctual. 

  • Care este attention span-ul copiilor la vârsta de școală pentru nu stau locul lui pe scaun, se fâțâie..nu se pot concentra foarte mult timp în a lucra ceva anume. Cât timp ar trebui să petreacă făcând teme?

Dacian Dolean: Există diferențe individuale foarte mari. Aici ține de copil la un copil la altul. Poate un copil se fâțâie mai mult în clasa I, dar nu se fâțâie așa de mult în clasa a IV-a, deci poate fi o problemă de dezvoltare. Mai depinde și de materie. Un copil va face probabil cu mai mare plăcere o temă  la matematică decât la citire. Depinde de natura temei. Unele teme sunt mai grele decât altele de pe o zi pe alta. Depinde de volumul temei. Adică, dacă îi dăm copilului multe teme la un moment dat orice copil își va pierde răbdarea și va avea reacții negative. Deci depinde foarte mult de foarte mulți factori, e greu de spus. Eu ce aș recomanda este ceea ce am găsit în datele noastre, care au confirmat regula de 10 minute pe nivel de clasă, respectiv o temă pentru acasă la clasa a II-a ar trebui să dureze aproximativ 20 minute. O temă la clasa a IV-a ar trebui dureze vreo 40 de minute. In grupele noastre de copii am avut o diferență de peste 60 minute de la copilul care a rezolvat tema cel mai rapid, la copilul care a stat cel mai mult pe teme. Deci există diferențe foarte, foarte mari între copii, nu ține neapărat deo categorie de vârstă, ci mai mult și de comportamentul fiecărui copil. Este mai important să înțelegem diferențele interindividuale decât să punem degetul și să punem o etichetă, să spunem un attention span de 20 minute, de 15 minute, de 10 minute, într-un context al rutinei de care are nevoie fiecare copil. 

  • Când ar fi mai indicat facă temele? Are nevoie după școală de o pauză sau mai degrabăsă le facă imediat după școală, pentru are proaspete în memorie informațiile de la clasă? 

Dacian Dolean: Iarăși, depinde de foarte mulți factori, inclusiv de copil. Eu recomanda ca după ce vine copilul de la școală aibă o pauză, o pauză care nu fie pe tabletă, pe computer, pe televizor. Să mergem la cumpărături, să ne cumpărăm ceva dulce pentru desert sau să ne jucăm cu leg. Poate pur și sau citim o carte sau facem orice altceva, dar nu o activitate ce presupune folosirea ecranelor, în special în niciun caz nu joc video sau ceva de genul acesta. Pauza poate fi 30 minute o oră, iar după aceea facem teme, dar aceasta este sugestie nu este o rețetă. Eu când am condus un club pentru copii, un after school focalizat pe învățarea limbii engleze în zona Clujului, noi ofeream întotdeauna copiilor când veneau la noi de la școală o perioadă de 30 minute în care copiii puteau face multe activități baschet, sărituri pe trambulină, aruncare la țintă. Ei bine, am avut copiii care au dorit să-și termine temele pentru acasă în acea perioadă. Au fost foarte conștiincioși și au zis că vor facă tema ca știe a terminat cu ele. 

  • Ecranele îi fac își piardă din concentrare sau îi scot dintr-un anumit ritm? Care e motivul pentru care nu sunt recomandate înainte de teme?

Dacian Dolean: După o perioadă mai îndelungată pe calculator, în special pe video game, dar nu neapărat, orice activitate care presupune o recompensare imediată, instantanee și decizii de milisecunde pe care copiii trebuie le ia după aceea, le este foarte greu se liniștească și lucreze o temă pentru acasă, care uneori le cere gândească în profunzime. Deci acesta este motivul pentru care eu sugera nu petreacă timpul pe ecrane imediat după școală. 

  • Ați făcut în 2019 singurul studiu experimental privind temele la clasele primare. Ce ați descoperit?
Dacian Dolean: Studiul pe care l-am făcut experimental a fost primul studiu riguros științific cu valoare la nivel internațional. Am împărțit elevi din 17 clase în trei categorii:
o categorie a primit mai multă temă pentru acasă la scriere, dar mai puțin la matematică,
o altă categorie a primit mai multă temă pentru acasă la matematică, dar un volum mai mic la scriere
o a 3-a categorie a primit un volum echilibrat la matematică și la scriere
Am observat și am demonstrat pentru prima dată un volum crescut al temei pentru acasă, poate aibă un efect semnificativ dacă este moderată, dacă este administrată la un nivel moderat, dar o temă de casă supradimensionată nu mai aduce un plus de valoare.
Deci am arătat există o relație curbiliniară între volumul temei pentru acasă și performanța școlară a copilului. Cu alte cuvinte, NU cu cât dai mai multe teme, cu atât e mai bine pentru copii. Deci există un punct, un punct sensibil, dincolo de care mai multă temă pentru acasă nu aduce o valoare adăugată. Noi am obținut aceste efecte la scriere, dar nu la matematică. Însă nu înseamnă o temă pentru acasă la matematică nu este benefică. 
Episodul întreg poate fi ascultat pe Spotify sau direct în player mai jos.
<iframe src=”https://podcasters.spotify.com/pod/show/alexa-stanescu/embed/episodes/S02-Ep-2-Rolul-temelor—studiu–interviu-cu-cercettorul-Dacian-Dolean-e2ae6vn” height=”102px” width=”400px” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

Further reading

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *