copii tablete, telefoane, scoala online

Oana Moraru: Cum dezvolți atenția, autoreglarea și răbdarea copilului la școală – 3 idei

1 Comment

Pentru că trăim într-o eră în care suntem bombardați de informații, de internet, de video-uri, în special copiii, este foarte greu ca ei să fie atenți, să se concentreze. “Gadgeturile scad capacitatea de a fi atenți, așa că nu cedați tăvălugului de informații, copiii vor ști să se adapteze la calculatoare și programe”, a explicat Oana Moraru, profesor de limba română și fondator al Școlii Helikon, în cadrul Modern Family Challenges.

Ea a vorbit despre 3 lucruri pe care părinții le pot face pentru a ajuta copiii să își dezvolte răbdarea, concentrarea și gândirea analitică. Un copil poate avea capacitatea de a se juca liniștit cu Lego, de exemplu, 2 ore, dar asta nu înseamnă că va avea aceeași capacitate să facă teme sau să scrie în clasă. Tipul de concentrare e diferit: primul este legat de ceva ce îi face plăcere, iar al doilea, a sta liniștit la birou și a se concentra fără să se fâțâie, înseamnă abilitatea copilului de a sta cu sine, de a sta în “flux”.

3 modalități prin care părinții pot ajuta copiii, în timp, să se concentreze

  • Desenul: “O modalitate de a cultiva capacitatea copilului de a sta în flux, de a avea răbdare cu sine este de a exersa cu el de la 2 ani este desenul,” spune Oana.”Desenul este indicator al abilității de a construi hărți mentale, are legatură cu capacitatea analitică. Desenul nu înseamnă doar abilitatea de a crea și un copil nu trebuie să deseneze frumos, iar părinții nu trebuie să se gândească la faptul că oricum nu are talent la desen”, mai spune Oana Moraru.

De ce e important desenul? 

Pentru că abilitatea de a desena are legătură cu coordonarea și cu capacitatea analitică. “Cum deseneaz un copil între 2 – 6 ani, determină abilitatea de a gândi în pași, dar dezvoltă și atenția.
“După ce desenați, povestiți cu el, creați harta poveștii. Tot ce înseamnă mișcare regulată a mâinii înseamnă primul pas către autocontrol. Un test important este cel al omulețului. Felul în care copilul desenează un om (un cerc și niste bețe drept corp) reprezintă modul în care se raportează la sine și la ceilalți. Toți copiii cu probleme de atenție desenează fară sens. Studiile arată că cei mai buni matematicieni sunt cei care au făcut pictura și desen în copilărie. Ca exemplu, Leonardo DaVinci. Pe Wikipedia este o listă întreagă.
  • Abilitatea de a face efort în corp – copiii cu deficit de atenție nu pot face ușor, de exemplu, forfecarea față – spate picioare sau mers în echilibru pe banca de gimnastică. E nevoie de 20 de minute pe zi de dans și coordonare a mâinilor și picioarelor. De exemplu: Jenga, de-a v-ați ascuns, jocuri cu bătăi din palme. Video-ul de mai jos explică și de ce fiecare joc este bun și la ce ajută.

“Foarte important, imediat după aceste jocuri, nu le dați tableta sau jocuri video pentru că îi scoateți în acea stare în care s-au obișnuit cu sine”, sfătuiește Oana Moraru.
  • Limbajul: “Abilitatea de a vorbi bine este abilitatea de a gândi bine. Dacă un copil are 4 ani jumătate și stâlcește literele R, L, sau grupurile CHI, CI, etc, mergeți la logoped. Urechea devine leneșă, apoi în timp copilul va scrie greu la școală și suferă mult stima de sine,” a mai spus Oana Moraru.

Further reading

Comments

  1. […] le spune Oana Moraru, în primul episod al podcastului Cu capul în nori din seria pe care o dedic temelor și […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *