Nu credeam să ajung aici: D. citește singur și nu mai vrea să îi citesc seara, decât foarte rar. Mă bucur, firește. Totuși citește la kilogram, mi se pare. E foarte încântat că citește tot mai bine încât nu se concentrează pe înțelegerea textului. Așa că am luat-o la întrebări pe Carmen Ivanov, fondatoarea Școlii TV Dictie.ro, unde le predau și eu copiilor, cursuri de radio.
Carmen m-a liniștit, e ok să citească mult și mecanic, fără să priceapă. E important acest exercițiu, poate mai important decât dacă eu l-aș pune să disece textul în mii de întrebări ca să văd dacă a fost atent la ce a citit. Toate la timpul lor, spune Carmen Ivanov.
Cu cât citește mai mult copilul, firește, citește mai bine, dar e mecanic. Când ajunge să se poată concentra și pe înțelesul cuvintelor?
Carmen Ivanov: Nu e neaparat mecanic. Mecanic e la început. Când începe să citească mai cursiv, începe să priceapă și mesajul. De aceea la început, e bine să citească de mai multe ori aceeași poveste, să o și înțeleagă. Sau, sa-i fie citită după ce o citește el.
E mai eficient să învețe bine să citească? Și apoi să înțeleagă textul?
Carmen Ivanov: Corect. Și apoi, foarte important ca textele să fie scurte și cu dialoguri, poate cu animăluțe sau cu personaje pe care le poți interpreta. Adică sa citească cu diferite voci. Spre exemplu dacă are un arici și un urs în poveste să citească cu voce subțiată liniile de dialog ale ariciului și cu voce îngroșată liniile de dialog ale ursului.
Apoi povestitorul cu voce calda, calma. Astfel povestea devine mai amuzanta și el înțelege mai rapid și mai ușor mesajul.
Ce trucuri ai pentru părinți pentru ca cei mici să vrea să citească?
Carmen Ivanov: Atunci când începe să citească, cărțile e bine să fie mari, cu text cu font mare și multe ilustrații. Astfel, cartea va fi lecturată “rapid” dar va avea o finalitate. Copilul va fi fericit ca a terminat o carte întreaga de citit, chiar dacă un adult ar termina respectiva lectura în 5-10 minute, pentru un pici la început de drum cu lectura, va fi o mare victorie care îi va oferi dorința de a mai termina o carte, și încă o carte.
Când intervine cititul din curiozitate? Când înțelege textul?
Carmen Ivanov: În preajma vârstei de 9-10 ani începem să citim de curiozitate. Să devorăm carte după carte pentru a afla noi povești, pentru a trăi noi aventuri alături de personajele preferate. Aici este un punct cheie pe care părinții trebuie să îl descopere și să întrețină această dorința de a afla lucruri din cărți. Competiția este acerbă pentru că avem acum tablete, telefoane, console de joc, televizoare, YouTube, TicTok, Instagram etc.
Leave a Reply