Strategia de educatie parentala contine cursuri pentru toti parintii o data la 3-4 ani, dar nu sunt obligatorii

2 Comments

A fost lansata in dezbatere publica Strategia de educatie parentala denumita Parinti educati, copii fericiti, pentru urmatorii ani. In traducere, fiecare parinte sau ingrijitor legal al unui copil (bunica, matusa, frate, sora majora) poate sa urmeze aceste cursuri la inceputul fiecarui ciclu școlar, adica: la inceputul gradinitei, clasei pregatitoare, gimnaziului si liceului. Și viitorii părinți sunt asteptati la aceste cursuri care pornesc de la informații bazate pe o educatie cu sens. Nu se pune accent pe pedepse, ci pe inteligenta emotionala, iar binele copilului este pus în centru.

Până la urma cred că e mai mult decât firesc acest curs, să vrei să devii un parinte mai bun pe masura ce copilul tau creste, isi schimba nevoile, se schimba lumea, prietenii, prioritatile și trebuie să îl ajuti.

Sunt utile cursurile?

Dacă statul reușește să aducă pe linia de plutire măcar 2 milioane de părinți în primul an, așa cum și-a propus ar fi extraordinar.

2 milioane de părinți care și-ar asculta activ copiii, adolescenții, care nu i-ar intreba doar ce au facut la scoala, care nu s-ar enerva pentru că le trantesc usa in nas, care nu i-ar mai pedepsi, care i-ar ajuta la școală, in viata personală, care ar sta cu ei la masă seara și nu pe telefoane.

Dacă 2 milioane de parinti ar fi mai intelegatori, ar avea grija de copii si le-ar arata ca nu bataie e calea, ca scoala e importanta, daca ar pune educatia pe primul loc, ce tara grozava am fi!

Cred că orice părinte ar trebui să urmeze aceste cursuri cu inima deschisă, de la cei care nu pun preț pe educatie, până la cei care citesc zeci de carti de parenting. Niciodata nu poți cunoaște prea multe.

Știți cu toții discuțiile de pe whatsapp sau la ședința cu părinții. Fiecare părinte cu viziunea lui. E perfect in regulă să nu fim la fel dar ce minunat ar fi să îi creștem în același spirit. Ar fi mai puține probleme pentru că de multe ori, unii copii care acasă sunt lăsați liberi fără îndrumare, vin la clasă și îi învată și pe alții te miri ce prostii. Nu sunt naivă, asa sunt copiii, dar am putea să îi educăm impreună.

  • Strategia Națională „Părinți educați, copii fericiți” va rămâne în consultare publică până în data de 2 mai 2022, ora 20:00. Se pot trimite propuneri pe adresa de e-mail consultare@edu.gov.ro.

În urmă cu 4 ani a mai fost pus in dezbatere un document privind strategia de educatie parentala insa atunci a fost respins de culte, federatia parintilor si sindicate, pe motive legate de constitutie. Textual actual al strategiei porneste de la realitatea romaneasca, a parintilor care isi lasa copiii in grija bunicilor si rudelor care nu stiu sau nu pot să îi ingrijeasca, in timp ce ei paradoxal, pleaca la munca pentru a avea bani ca să se întrețină.

Educatia si emoționalul copiilor este cel mai important, mai important decât banii.

Citez din comunicatul ministerului:

Slaba informare a părinților din mediile dezavantajate privind creșterea și îngrijirea copiilor are drept consecință neglijarea copilului în toate formele ei de manifestare (fizică, educațională, emoțională și de sănătate mintală, precum și lipsa de supraveghere adecvată), factori care, alături de mortalitatea infantilă, sărăcie si malnutriție, afectează un număr semnificativ de copii și familiile acestora.

Fenomenul părinților plecați la muncă în străinătate, numărul crescut al sarcinilor în rândul adolescentelor, căsătoriile timpurii în comunitățile sărace, marginalizate, numărul crescut al copiilor abuzați, neglijați sau exploatați reprezintă probleme grave care afectează mulți copii și tineri. Succesul școlar și în viață al copiilor și tinerilor se construiește nu doar pe activitatea de predare-învățare-evaluare de la clasă, ci are ca fundament stimularea stării de bine de acasă și de la școală, atitudinea familiei și comunității față de învățare, precum și importanța pe care familia o acordă educației. Ciclurile multigeneraționale de eșec educațional, atât de frecvente în unele medii dezavantajate din România, sporesc inechitatea și reduc șansele de succes ale copiilor. Aceste cicluri de eșec pot fi întrerupte doar prin implicarea părinților, a familiilor în actul educațional, în crearea unei atitudini pozitive față de învățare și față de valoarea adăugată pe care educația o poate avea în viața tuturor.

Cursurile nu sunt obligatorii, ceea ce e si nu e bine. Da, probabil că nici mie nu mi-ar plăcea ceva obligatoriu care nu se aliniază cu credințele mele, însă am analizat acest document întreg și nu conține nici un element bizar sau îndoielnic.

Problemele identificate:

 La nivelul familiei şi copilului au fost determinate următoarele probleme:
53.1. competenţele parentale în România sunt inegale și neuniforme;
53.2. în lipsa unor abilități și competențe parentale adecvate, copilul poate ajunge victimă a unor fenomene de violenţă, abandon, neglijare, abandon şcolar, risc de implicare în activități anti-sociale, trafic de fiinţe umane, consum de droguri, exploatare prin muncă etc.;
53.3. un număr semnificativ de copii sunt afectaţi de plecarea la muncă în străinătate a părinților, în condițiile în care parentalitatea este transferată altor persoane (bunici, alte rude, asistenţi parentali profesionişti, părinți-educatori etc.);
53.4. slaba implicare a taților în creşterea, dezvoltarea şi educaţia copilului;
53.5. stereotipurile existente printre părinți conform cărora de educația copilului trebuie să se ocupe mamele sau instituţiile de stat (grădinița, școala etc.).
53.6. responsabilitatea redusă a unor părinți privind creșterea, dezvoltarea şi educaţia copilului.

 

Cine poate face cursurile ?

  • părinţii/reprezentanţii legali/persoana în grija căreia se află copilul (bunici, rude, tutori/curatori, asistenți parentali profesionişti, părinţi-educatori, părinți adoptivi);
  • specialiștii din toate domeniile care lucrează cu copiii şi familia (educatori, cadre didactice din învățămîntul primar, gimnazial și liceal, personalul didactic auxiliar, asistenți sociali, medici de familie, asistenţii medicului de familie, asistenţi medicali comunitari, psihopedagogi, psihologi, angajații autorităților/instituțiilor publice locale care asigură activități extrașcolare/nonformale pentru copii, elevi și tineri, polițiști, coordonatori pentru lucrul cu tinerii, specialiști din domeniul educație, cultură, etc.);
  • Viitorii părinţi (adolescenți, tineri, gravide şi partenerii acestora);
  • Beneficiarii indirecţi ai programelor de educaţie parentală sunt:
  • Toţi copiii vor fi beneficiari indirecţi ai programelor de educaţie parentală (indiferent de starea materială a familiei, mediul de reşedinţă, apartenenţa etnică, limba vorbită, sex, vârstă, apartenenţa politică sau religioasă, starea de sănătate, caracteristicile de învăţare și dezvoltare), cu accent pe copiii şi familiile în situaţie de risc;
  • membrii comunităţii;
  •  ministere, departamente, instituții educaționale, de sănătate, de protecție socială, juridice, de cultură, instituții de cercetări științifice, de formare inițială și continuă etc.

Unde se fac cursurile ?

Părinții sau viitorii părinți pot alege tipul de instituţie/serviciu pentru educaţie parentală.

Acestea vor fi la școală dar şi organizate de Ong-uri care oferă programe și servicii sociale și de educație din sectorul educaţie, sănătate, protecţie a copilului.

Cine va preda și mai ales ce?

Vor fi instruiti formatori care vor preda parintilor interesati sau rudelor copiilor pe care îi au in grija.

In fiecare judet va fi o retea de formatori în educaţie parentală, si in sectoarele bucurestene, pregătiţi să realizeze programe de formare a educatorilor parentali de la nivel local. Rămâne de văzut și ce informații vor fi transmise, dar din câte am văzut în strategie, problemele au fost bine subliniate.

Asteptările ministerului

  • 25% dintre specialiști (educație preșcolară, educație preuniversitară, asistență medicală primară și asistență socială), instruiți pentru a oferi programe de educație parentală pentru părinți/reprezentanţi legali/persoana în grija căreia se află copilulși programe de dezvoltare a abilităților parentale în rândul tinerilor ca viitori rinți;
  • 80% dintre părinți/reprezentanţi legali/persoane în grija cărora se află copilul, participanți la programe de educație parentală șiaplică practici pozitive de îngrijire, creștere și educație a copiilor, din care cel puțin 30% sunt bărbați;
  • 75% dintre copii (cu vîrste între 0-18 ani) se vor dezvolta armonios într-un mediu familial adecvat atingerii potențialului lor;  
  •  90% din copii cu vîrsta de 0-5 ani se dezvoltă corespunzător standardelor de învățare și dezvoltare timpurie;  
  • 75% dintre tineri, femei și bărbați (potențial viitorilor părinți) cu abilități parentale dezvoltate;

Detalii despre intreaga Strategie gasiti aici. 

 

Foto: Unsplash

Further reading

Comments

  1. […] Strategia de educatie parentala contine cursuri pentru toti parintii o data la 3-4 ani, dar nu sunt … […]

  2. […] anterioară, denumită Părinți educați, copii fericiți, de acum 2 ani, era mult mai stufoasă și conținea și date despre câți părinți vor fi […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *