Sunt deja în căutarea unei școli. Da, nu știu când și unde zboară timpul, dar iată că ne desparte doar un an de școală.
Ca părinți moderni ne spunem mereu că vrem altceva pentru copiii noștri, că nu vrem să mai învețe în sistemul învechit, că nu mai vrem să citească niște cărți inutile care nu le plac sau să învețe pe de rost comentarii peste comentarii.
Bun, e frumos că vrem asta, dar știm ce înseamnă? Ne asumăm atunci un alt sistem cu totul nou și outside the box de învățare? Nu vrem profi duri, care să le arate copiiilor doar că ei știu mai bine și sunt lideri supremi. Dar ce ați zice daca v-aș sugera o școală FĂRĂ PROFESORI și fără CLASE? Nebunie, nu ? Ar fi haos, veți zice. Nu neapărat, pentru că reguli există.
Vă prezint Acton Academy Bucharest, o școală privată ce se va deschide în septembrie (a.c 2019), în Otopeni. Numele Acton vine de la Lord Acton, un istoric si scriitor englez.
Despre principiile de învățare a unei școli fără profesori am stat de vorbă cu Cristina Dogărel, fondatoarea acestei școli în România, cea care a adus conceptul Acton în țara noastră. Ea este profesoară de limba engleză la rândul ei, care a cutreierat ceva prin lume și evident este un om deschis la minte. O să încerce să ne descrețească și nouă un pic frunțile:)
DESPRE CRISTINA: Pentru că școala este în limba engleză am lăsat și prezentarea ei tot în engleză.
Vă rog la final să vă întrebați dacă puteți renunța la principiile cu care am fost crescuți. Eu, după ce am făcut interviul am fost convinsă în proporție de 60-70 la sută. Știam că îi va plăcea și soțului, care a mai crescut și el procentul încrederii, dar împreună tot mai avem 10 la sută dubii că se poate și că merită să riscăm să facem lucrurile altfel pentru o viață mai bună a copilului.
-
Cum funcționează sistemul de învățare?
La Acton nu sunt profesori care să predea în fața clasei, nu sunt bănci, nu sunt orare și nu sunt clase. Există un ghid (o persoană care să îi îndrume pe copii, dar NU care să le dea soluții și să le predea), copiii învață ce își propun ei în fiecare zi, învață după sistemul de aplicații de calculator și dacă nu reușesc să își atingă targetul zilei, un copil mai mare, îi va arăta și va încerca să îl învețe.
Acton merge pe o filosofie de călătorie a eroului, în care copilul începe o aventură, trece prin greutăți ca orice super erou și la final este transformat.
WOULD YOU PREFER A TRADITIONAL SCHOOL OR THE ADVENTURE OF A LIFE TIME?
-
Nu sunt clase, iar copiii sunt de vârste diferite
Copii de vârste diferite dar apropiate fac parte din același grup. Ei se ajută reciproc.
Copiii vor învăța pe calculator prin aplicații special realizate pentru învățare. Aplicațiile evaluează mai întâi la ce nivel de învățare este copilul pentru a-l putea îndruma să învețe.
NIV 1 – elementary school 5 – 10 ani. Există o separare ușoara la 5, 6 ani, ei stau încă la Montesorri corner.
La proiectele de colaborare participă și cei mici.
Niv 2 – middle school – copii de 10 ani și 14 ani
Cristina Dogarel: În primele 3 săptămâni se pune accent pe funcționarea relațiilor, să ne înțelegem între noi, după principiile democrației. Ți se dă libertate dar prin care îl respecți pe celălalt, nu libertatea prost înțeleasă. Se stabilesc împreună cu toți copiii, prin vot, ce reguli ar trebui să existe în școală pentru ca toată lumea să se simtă bine aici, să fie fericită. Ghidul propune alte reguli din alte școli Acton din lume, și apoi se agrează sau nu, se dezbat împreună cu toți copiii. De exemplu: Ar trebui să avem o oră de studiu individual pe zi, sau o jumătate de oră sau 2 ore? Și se discută, fiecare aduce argumente și se votează.
După 3 săptămâni se ajunge la un regulament de vreo 5-6 reguli de bun simț.
-
Orarul
Discutăm dimineața cu toții ce ne propunem să facem în ziua respectivă. Cine ce vrea să învețe. Nu avem un orar bătut în cuie, cum suntem noi obișnuiți. Avem o oră de studiu individual, fie matematică fie pe limbaj (core skills) în care nu ne deranjează nimeni, dar după ora aia, tot core skills dar în colaborare. Un copil împreună cu un coleg (running body-ul său, adică un coleg mai mare) se ajută reciproc. De exemplu, cel mic îi spune colegului mai mare sau care stăpânește mai bine materia respectivă că nu a reușit să înțeleagă ce și-a propus în ziua aceasta și are nevoie de ajutor. Dacă nici el nu poate să îl ajute, atunci merge la un coleg mai mare, dacă nu la ghid. Care ghid nu îi va arăta rezolvarea, ci îl întoarce la ceea ce și-a propus copilul să învețe dimineața, pe baza aplicației. Dacă nu a înțeles copilul materia, înseamnă că și-a stabilit un scop prea mare pentru el în acel moment. Astfel se va întoarce la nivelul la care a rămas, și va evolua fără să se frustreze că nu înțelege ceva.
Ce este util, este faptul că nu are presiunea adultului profesor care stie el mai bine, ci un coleg îl ajută să se dezvolte.
Copiii pot învăța și prin board games, sau scrabble, LEGO pentru că și acestea sunt utile în procesul de învățare.
Înainte de prânz se strâng din nou în cerc ca să stabilească ce au făcut până atunci. Apoi urmează partea de proiecte, care durează 5-6 săptămâni. E o temă mare pe care și-o aleg din cele propuse de Acton dar pot fi ajustate și la realitatea locală.
Apoi lucrează în grupuri partea practică, alții caută informația în cărți sau online, alții sunt manageri. Își împart siguri rolurile. Apoi fac schimb de roluri.
Vinerea – Town Hall Meeting
Ca la orice ședință dintr-o companie are loc o ședintă în care copii spun: s-a întâmplat asta, propunem măsuri și se discută și votează. La început cei de 5 ani poate nu au inițiativă să participe, dar au tot timpul exemplul unor copii mai mari care au avut ceva de spus.
Eu cred mult în acest sistem. Că școala ar trebui să fie pregătire pentru viața reală. Sediul nostru NU arată a școală, ci a casă, copiii stau pe jos sau pe canapele, sau pe terasă, mănâncă doar când le e foame. Toată lumea face curat după ce mănâncă. Ei pe ei se fac singuri responsabili. NU vine adultul să spună ce ai făcut aici, și îți scad un punct sau o bulină neagră.
Copiii învață de mici să scrie un e-mail, un articol, o compunere. De exemplu, despre Robocop sau un super erou. Când am vizitat Acton din SUA am rămas uimită cât de bine scriau cei din middle school, pentru că scrisul e un exercițiu și dacă încep devreme se pot dezvolta. Colegii îți dau feedback pozitiv și încet încet ajungi la o lucrare foarte bună.
La Acton te raportezi la exemple de excelență din lume, cum ar fi articole publicate de copii de 7 ani din lumea asta.
Tot vinerea vin Guest Speakers care vorbesc despre meseriile lor, sau se duc copiii la locuri interesante de vizitat: la fabrici, corporații sau avocați, doctori, etc.
-
Sisteme de evaluare. Dacă părintele vrea să retragă copilul de la Acton, se echivalează cunoștințele cu sistemul de stat?
Când un copil spune că a terminat de atins scopul pe ziua respectivă, trebuie să fie și un coleg care să aprobe asta, este OBLIGATORIU. Și ghidul verifică apoi. Toate merg la un portofoliu fizic și online.
Fiecare lucru pe care îl face se transformă în puncte. De exemplu, dacă citește o pagină dintr-o carte la 7 ani, are 5 puncte. Dacă este o carte mai profundă, are 10 puncte. Toate școlile străine au un sistem propriu de evaluare.
Când te duci la școala unde vrei să te transferi primești foaia echivalată. Uneori li se cere să dea și un test.
TOTUL SE ÎNVAȚĂ ÎN LIMBA ENGLEZĂ. Ce facem cu copiii care nu știu engleză atât de bine? Cei mici ? Cum vor învăța alfabetul?
Cristina: Alfabetul nu ține de limba română. Îl vor învăța prin sistemul Montessorri. De citit și scris vor învăța direct în limba engleză. De la 8 ani vor învăța și despre limba și civilizația maternă. E prevăzută separat în orar ca să nu interfereze cu programul.
Nu e nevoie să învețe gramatică de mici. La aceasta vîrstă vrem să le facă plăcere să învețe orice, să fie curioși. Nu le dăm lecturi obligatorii, nu le dăm teme.
Dacă vrei ca un copil să citească, trebuie să îi oferi cărți care îi plac lui, chiar dacă sunt benzi desenate. Dacă de la început îi dai text fără imagini, va urî cititul.
- Este Acton Academy pentru toți copii? Se poate adapta orice copil ?
Sunt copii care nu se adaptează acestui sistem, copii care reacționează și învață mai bine atunci când cineva le predă și le explică. Dacă observăm că un copil nu evoluează, discutăm cu părintele și îi explicăm, poate școala noastră nu este cea mai potrivită pentru copilul său.
Ce trebuie să rețină părinții interesați de Acton Academy este că se înscrie familia la școală, părinții trebuie să fie mult mai implicați în acest proces de învățare.
Dacă eu nu v-am convins, poate acest videoclip realizat de fondatori vă va convinge, cum ajung să crească acești copii.
În final vă las cu promisiunile Acton Academy către familii:
Our Mission
We believe each person who enters our doors deserves to find a calling and change the world.
Our Promises
We promise through Socratic guiding and experiential learning to encourage each member of our community to:
· Begin a Hero’s Journey;
· Discover precious gifts and a commitment to mastery;
· Become a curious, independent, life-long learner;
· Embrace the forging of a strong character;
· Cherish the arts, the physical world, and the mysteries of life; and
· Treasure economic, political, and religious freedom.
Our Beliefs
· We believe each person has a gift that can change the world in a profound way.
· We believe in learning to learn, learning to do, and learning to be.
· We believe in a closely connected family of lifelong learners.
· We believe in economic, political, and religious freedom.
-
COSTURI: 6000 de euro pe an, plătitbil în 3 tranșe. Puteți aplica aici.
Leave a Reply