Mă bucur enorm că am ocazia să trăiesc în perioada în care sărbătorim Centenarul. Este o ocazie unică în care noi, jurnaliștii, scoatem la iveală povești și oameni. Îi redescoperim pe cei din trecut, dar îi scoatem la lumină și pe cei de AZI.
Din fericire, mai avem o șansă. Sunt acei români care nu se lasă bătuți, au idei, planuri și iau lumea în piept, fie că lucrează pe lângă job, fie că lasă totul pentru a-și îndeplini visul.
Așa că v-o prezint pe Alina Rachieru- Ilie, cea care este în spatele brandului românesc Pineberry – o afacere de familie care, deși în anii 90 exporta cămăși pentru branduri mari (și încă o face), de câțiva ani fabrica are o ramură special dedicată pentru clienții din țară. Cămășile, cu model neconvențional nu mai pleacă pe meleaguri străine, ci sunt purtate și căutate de tineri în special, care, culmea, nu poartă zilnic cămăși. Eu m-am cam ferit de cămăși de-a lungul vieții tocmai pentru că mi se păreau prea serioase, și pentru că nu calc. Oricum eu sunt genul care poartă blugi ca să se simtă comod. Ei bine, Pineberry exact asta îmbină: casual cu eleganță. În ziua de azi poți găsi cu siguranță cămăsi similare pe la mari producători, însă în 2012, așa ceva nu exista în România.
Și pentru că este un brand românesc (cu nume străin, dar vă spun imediat istoria numelui), Pineberry a lansat colecția CENTENAR, cu motive românești din toate cele patru zone istorice ale țării: Moldova, Țara Românească, Transilvania si Dobrogea. Modelele sunt diferite pentru bărbați și femei. Le găsiți pe toate aici și câteva mai jos. Broderiile alese aveau semnificații multiple pentru țăranii români:
CRUCEA ÎN X vorbește despre legăturile de sânge, despre păstrarea legăturii cu locurile natale.
ROMBUL reprezenta uniunea dintre cer și pământ, dar si belșugul casei.
SPICUL reprezenta fertilitate și belșug.
PĂTRATUL este un simbol al stabilității, al familiei ce trebuie protejată.
Culorile broderiilor erau alese în funcție de zona în care locuiau, în funcție de vârstă sau evenimentele la care purtau veșmintele: Culoarea roșie este simbolul sângelui, al vieții, al iubirii. Negrul exprimă trăinicia, eternitatea, statornicia, dar este și o culoare a vârstei mature, a femeilor trecute de prima tinerețe.
Tonurile de galben reprezintă lumină, tinerețe, fericire sau recolte bogate. Verdele vorbește despre prospețime, speranță, fertilitate, precum și despre lanurile roditoare. Combinațiile de roșu cu maro sunt reprezentative pentru cei din regiunile muntoase.
Povestea Pineberry
Fabrica din Oltenia a socrului Alinei face cămăși din anii 90, dar nu pentru România ci pentru firme mari: HUGO BOSS, Lacoste sau Burberry. În 2012, după ce Alina a născut a decis să renunțe la cariera ei de 12 ani în domeniul bancar și să dea naștere unei ramuri noi în afacerea familiei.” Am simțit că mi s-au schimbat prioritățile în viață, după ce a apărut pe lume fiica mea.“
A vrut să facă modele de cămăși colorate, vesele: “Cămașa clasică pe care eu am reinventat-o cu accesorii, pete de culori și contraste nu exista în 2012 pe piața noastră. Erau doar banalele cămăși albe și bleu.“
Deși e un brand românesc, Alina a ales numele Pineberry împreună cu o bună prietenă Andra. “Este un fruct hibrid care vine de la Pineapple (ananas) și Berry (căpșună), și combină ceva nou și fresh cu ceva ce exista deja.“
Primii clienți, prima colecție
Prima colecție pe care a făcut-o avea 10 modele bărbătești și vreo 15 de damă. A reușit să vândă fără să vrea întreaga colecție colegilor de la bancă, într-o săptămână. Așa că nu e de mirare că a avut acest imbold și nebunie de a lăsa un loc stabil și drag pentru ceva nou și pe cont propriu.
“Inițial am făcut câteva cămăși în paralel cu jobul din bancă, dar la scurt timp după ce m-am întors la job, mi-am dat seama că nu le pot face pe amândouă. Soțul mi-a zis că nu mă mai vedea la față deloc, pentru că munceam în weekend la colecții și în timpul săptămânii la bancă. Așa că am ales să construiesc mai departe Pineberry.”
Alina nu a început ca la carte, nu avea un plan de afaceri, date despre profit, investiții și management. Pur și simplu, afacerea a prins aripi de la sine pentru că s-a dus vorba mai departe ușor. Tot mai mulți prieteni ai prietenilor cereau modelele Pineberry pentru că nu sunt doar office. Și asta le dă o notă aparte.
“În primul an am mers eu să prezint cămășilor potențialilor clienți pentru că așa mi s-a părut firesc. Cine să știe mai bine decât mine să spună povestea cămășilor? Mi-a plăcut foarte mult partea aceasta de comunicare directă că oamenii, și încă o mai fac dar telefonic. Sunt prietenă cu mulți clienți de ani de zile, deși nu ne-am văzut la față niciodată. “
Am dulapul plin de cămăși. Îmi păstrez câte un model din fiecare colecție
Te pricepi la desen? Cum creezi modelele?
“Nu am talent la design, nu am făcut design. Eu mă duc în camera mea de lucru, unde am toate materialele și încep să văd în cap combinațiile. Tiparele există, apoi când creez colecția respectivă le spun celor din fabrică combinațiile de culori, ce ațe să folosească la nasturi, la butoniere, ce guler. Soțul meu de multe ori îmi zice că aleg cele mai ciudate combinații și că nu se vor vinde. Însă eu merg pe instict, pe ce îmi place mie și mai ales pe gusturile clienților fideli Pineberry, care ne spun ce și-ar dori. Și rămân fără marfă repede. “
Câte cămăși ai în dulap? Ai una specială care îți e foarte dragă? Poate prima?
“Toate-mi sunt dragi, și îmi păstrez din fiecare câte un model pentru că sunt unicat. Am totuși tone de cămăși, dar mai dau din ele, când fac curat în dulap 🙂 Am însă una care e preferată cred: Am purtat-o la un târg la Londra, e făcută din petice, fiecare mânecă alt material și altă culoare, gulerul diferit, un curcubeu de culori. “
Cum arăta o zi din viața ta la începutul Pineberry? Și cum e acum?
“Înainte veneam la ora 9 la birou. Pregăteam comenzile și plecam spre clienți. Mai dădeam câteva mailuri și mă duceam seara acasă. Acum, mă duc la 8.30 la birou, pregătesc campaniile pentru Facebook, Instagram, răspund clienților, pregătesc colecțiile pentru târguri, dar și colecțiile viitoare în detaliu. Nu pot să zic că am o clipă liberă.”
Avantajele cămășilor Pineberry
- Nu trebuie călcate (majoritatea), ceea ce pentru mine este esențial și cred că ne scutește de timp pierdut.
- Prețul este accesibil: între 130 de lei și 70-80 cele la reduceri.
- Pentru că o colecție apare la 2 luni, la fel de des ce rămâne în stoc se duce la reduceri.
- Pot fi purtate și la birou și la o cafea cu prietenii.
- Când comanzi pot cere mai multe numere pentru a proba pe loc, ce măsură ți se potrivește.
Fetele țin la modă și îmbrăcăminte. Fiica ta merge la fabrică? Ce zice ea despre jobul tău? Are idei?
“Fiica mea merge la fabrică de la 3 ani și îi place la nebunie. În vacanță abia așteaptă să meargă cu noi ca să câștige bani. Pune etichete cămășilor și le leagă. Face sute de cămăși pe zi. Strânge bani de pușculiță.
Mă și consultă când fac o colecție și dacă fac o colecție pentru copii vrea să își spună părerea. Chiar ne pregătim de 1 iunie să facem o colecție capsulă pentru copii.“
Deocamdată Pineberry are în prezent 4 colecții: CENTENAR, Light Feader, MILF Energy, Cămașa Albă de vacanță.
Aveți un model din colecția Centenar care vă place? Când i-am zis Alinei care sunt preferate mele (nu știam denumirile lor) a râs pentru că sunt modele bărbătești. Oh well, dacă tot port rar cămăși, măcar să fie cu stil, nu? Nu sunt eu fashion-istă, dar cămășile Centenar merg de minune atât cu blugi cât și cu fustă.
Să nu uit, Alina a răspuns și la Întrebările de Oracol !
Leave a Reply