Tu știi cine îți face hainele? Fashion Revolution #WhoMadeMyClothes

0 Comments

Am făcut  schimbul de haine iarnă / vară abia acum vreo 2 weekenduri, că deh, ne-a cam păcălit iarna asta. Sau vara asta? În fine, cert e că am remarcat că am tot mai puține haine, multe dintre ele din perioada în care nu era căsătorită sau chiar înainte să fiu gravidă! Da, nu râdeți, eu așa îmi cataloghez hainele. Before & After the kid!

Așa că am observat că after kid nu am mai cumpărat haine prea des, și pentru că nu mai ieșeam din casă, dar și pentru  că a scăzut calitatea în majoritatea magazinelor de brand (accesibile, nu vorbesc de Lacoste și Hugo Boss).

Made în UE sau China?

Îmi amintesc că am mers la cumpărături cu o prietenă la H&M și am fost atrasă instant de prețurile nu mici, ci PREA mici, însă când puneam mâna pe material era plastic/ elastan.  Și mă întrebam cum să coste atât de puțin? Convinsă că bluza respectivă a fost făcută clar de niște mici chinezi chinuiți pe vase, m-am uitat pe etichetă: supriză: made în EU.

Și brusc mi-am zis că e ok. Această etichetă înseamnă însă că sunt șanse foarte mari ca acea bluză să fie făcută la o fabrică din România, care lucrează pentru aceste mari branduri. De aceea au și scăzut prețurile, pentru că făcându-le aici, au scăzut costurile cu producția, transportul și taxe, iar mâna de lucru se știe că este cam cea mai ieftină în România. Teoretic 250 de euro pe lună, practic însă ar fi în al 9-lea cer acele femei care muncesc în 2 schimburi de 12 ore la fabrici din Moldova ca să primească acești bani. În realitate iau cel mult 700 de lei în mână, din articolele pe care le-am citit pe net.

Calitate sau cantitate?

Am avut o perioadă mai strânsă financiar în care recunosc, am cumpărat câteva haine mai ieftine. Mă uitam doar la calitate, să fie cât mai mult bumbac, și cam atât. Din păcate suntem într-un lanț al slăbiciunilor: credem că nu avem bani de haine ceva mai scumpe, însă trebuie să ne întrebăm: cine a muncit la acea bluză și cât a primit pentru munca lui? A lucrat în condiții de căldură excesivă, fără pauze deloc? Fără somn?

O fi corect să fie exploatat prin muncă, să primească un salariu mizerabil, iar tu să te bucuri că nu dai mulți bani pe haine? Nu vreau să mă înțelegeți greșit, nu cred că orice haină scumpă își merită banii, sub nici o formă, dar undeva trebuie găsit un echilibru. Și aceasta cred că e dat de noi, cei care reprezentăm CEREREA pe piață. NU știu eu multă economie, dar un lucru înțeleg: nu e ofertă fără cerere. Dacă nu cumpărăm, nu se vor mai face aceste haine ieftine. 

Multe prietene își cumpără ca alternativă din Second hand-uri, care sunt tot mai mișto. Dar eu de când nu mai stau în oraș nu ajung niciodată într-un magazin SH. Și acolo chiar găsești comori reciclate.

Ce este Fashion Revolution?

Foto: fashionrevolution.org

Este o mișcare internațională ce s-a născut în 2013, după tragicul eveniment din Bangladesh – Rana Plaza, când o fabrică de textile s-a prăbusit și 1138 de muncitori au murit.

De atunci, oameni din lumea modei și-au unit forțele și au decis să lupte pentru drepturile acestor muncitori, pentru schimbarea mentalității consumatorului, pentru susținerea slow fashion-ului, a brandurilor locale și a unui shopping responsabil. În fiecare an, în această perioadă, se sărbătorește Fashion Revolution Week în fiecare țară membră.

#WHOMADEMYCLOTHES

Idee de bază este simplă: să ai curajul să întrebi: Pe INSTAGRAM și FACEBOOK hashtagul #WHO MADE MY CLOTHES? este super folosit. Sute de mii de oameni întreabă brandurile de unde sunt materialele folosite si unde sunt produse hainele. Astfel, brandurile mari vor fi nevoite să răspundă.

Anul acesta în România, Pineberry și La Blouse Roumaine au pus țara la cale și susțin manifestul din lumea modei sub hastagul # REINVENTĂM.

Facem un test? Întreabă și tu brandurile pe INSTA/ Facebook/ Twitter: Cine ți-a făcut bluzele, blugii, colanții, lenjeria, esarfele, cămășile? E de ajuns să pui o poză cu eticheta pe pagina respectivului Brand. Ca în exemplul de mai jos:

Sunt foarte curioasă care e atitudinea și politica brandurilor în România. În lume, datele strânse arată că nu sunt prea deschiși cu clienții. Aici, raportul.

Dacă primiți răspuns înapoi, please share cu noi.

Further reading

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *