La Muzeul Antipa s-a deschis pe 4 decembrie o expoziție temporară pe cât de interesantă pe atât de educativă, în egală măsură. Nu doar pentru cei care sunt nevăzători sau care au o deficiență, ci și pentru orice om, copil sau adult. Expoziția poate fi văzută până pe 2 martie 2025. Bilete se pot lua de aici și costă 5 lei pentru elevi, studenti si pensionari și 20 de lei pentru adult, acces la toate expozițiile Antipa.
„Expoziția pe care trebuie să o simți ca să o vezi” a fost gândită de Canon. Au fost alese 12 imagini ale unor fotografi celebri, dintre care și a unui român, care au fost printate în relief, pentru ca cei care au deficiențe de vedere să poată simți imaginile. Știu – pare ciudată această alăturare de cuvinte: a simți o imagine. Experiența este una completă: tactilă și audio.
Fiecare fotografie scoasă în relief cu ajutorul tehnologiei Canon este tradusă și în limbaj Braille pentru nevăzătorii care cunosc limbajul (am aflat că nu e obligatoriu ca orice nevăzător să cunoască Braille). Alături este și un QR Code care redă în format audio povestea fotografiei respective. La lansarea expoziției au fost invitați copii de la o școală specială cu deficiențe de vedere, care au fost tare încântați de experiență.
“Tehnologia e puntea de legătură între artă și emoție” –
Petronius Secăreanu, CEO Canon România
Se poate citi bucuria copiilor în această imagine. Cum descoperă o fotografie. Cât de greu trebuie să fie pentru un om să nu vadă culori, să nu le distingă, să nu poată vedea arta în această formă?
La nivel global, peste 2,2 miliarde de oameni trăiesc cu o formă de deficiență vizuală, dintre care 84.635 doar în țara noastră, conform ultimelor date ale Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. Pentru ei, „World Unseen” redefinește modul în care experimentăm arta vizuală.
Experiența este și una educativă pentru că cei care au privilegiul de a vedea. Aveți de ales dintre mai multe tipuri de ochelari care au diverse filtre care imită tipuri de deficiențe de vedere. Astfel, și noi putem experimenta pentru câteva minute, lumea lor, a celor nevăzători.
Printre invitați a fost și Sorin Țața, cel care a ajutat la traducerea în limbaj Braile, dar și Valentin Andrieș, un tânăr de 31 de ani vlogger, care suferă de o boală ce îi răpește treptat vederea. El a spus că încă nu știe Braille și că atingând aceste imagini reliefate, totuși nu toate elementele unei fotografii pot fi simțite.
Cum au fost alese fotografiile
Expoziția aduce 12 lucrări impresionante, realizate de fotografi renumiți la nivel internațional și ambasadori Canon din întreaga lume, printre care: fotojurnalistul sud-african Brent Stirton, renumitul fotojurnalist brazilian Sebastião Salgado, fotograful sportiv Samo Vidic, fotografa de modă Heidi Rondak, foto jurnalistul Muhammed Muheisen (dublu câștigător al premiului Pulitzer) și Rareș Beșliu, singurul fotograf român prezent în cadrul proiectului.
Fram – așa se numește fotografia, a fost făcută într-un fost fort militar, într-un sat Churchill, de 400 de locuitori, unde nu ajunge oricine pentru că „ursul polar te întâmpină la aeroport”, a povestit Rareș Beșliu.
„Trebuie să stai cu localnici maxim 4-5 zile. Altfel nu poti ajunge acolo”.
Ușii care pot fi uciși sunt marcați cu verde – asa cum e și cel din fotografie.
„Publicul de azi are nevoie mai putin de culoare și mai mult de o poveste când se uită la imagini. Am căutat fotografie cea mai încarcată de poveste, atunci când cei de la Canon mi-au propus”, mai spune fotograful român.
„Expoziția <<World Unseen>> este un exemplu perfect al angajamentului nostru de a crea experiențe incluzive, care aduc arta, știința și tehnologia mai aproape de oameni. Credem că accesibilitatea nu este doar o responsabilitate, ci și o oportunitate de a inspira și de a conecta oamenii dincolo de barierele fizice sau senzoriale”, spune Dr. Luis Popa, Director al Muzeului Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”.
Expoziția „World Unseen” a fost prezentată anterior în țări precum Croația, Slovenia, Kazahstan, Ucraina, Germania și Anglia, unde a fost primită cu entuziasm pentru contribuția ei la promovarea incluziunii și a accesibilității în artă. Experiența este dedicată atât persoanelor cu deficiențe de vedere, cât și vizitatorilor tipici, și are o componentă educațională valoroasă. Vizitatorii tipici au la dispoziție ochelari speciali, care simulează cele mai frecvențe șase deficiențe de vedere, pentru a înțelege perspectiva persoanelor care trăiesc cu afecțiuni precum glaucomul sau retinopatia diabetică.
„La Canon, suntem implicați activ în a face arta mai accesibilă, folosind tehnologia pentru a dezvolta noi modalități prin care oamenii pot crea și experimenta arta și cultura. Fotografia este un mijloc de comunicare extraordinar de puternic, care poate stimula imaginația, iar noi dorim ca această experiență să fie accesibilă tuturor. <<World Unseen>> a fost creată cu gândul la persoanele nevăzătoare și cu deficiențe de vedere, pentru a împărtăși imaginile și poveștile din spatele lor într-un mod complet nou. <<World Unseen>> este mai mult decât o expoziție de fotografie, este un manifest pentru incluziune, o demonstrație a modului în care arta poate deveni accesibilă tuturor. Suntem bucuroși să colaborăm cu Muzeul Antipa pentru a aduce această experiență unică în România și invităm fiecare vizitator să descopere fotografia într-un mod inedit”, declară Petronius Secăreanu, CEO Canon România.
Leave a Reply