Mai sunt doar câteva zile până începe un an școlar 2024-2025 și părinții deja se tem că nu vor putea să îi trezească dimineața pe copii pentru a ajunge la școală și că adaptarea va fi dificilă. Pregătirea pentru noul an școlar trebuie să vină cu bucurie de ambele părinți: părinți și copii, cu entuziasm și emoție, iar noi părinții avem un rol important să îi ajutăm pe copii la revenirea la școală, sau la integrare, dacă cel mic acum intră în clasa pregătitoare. Ce trucuri pot folosi părinții, cum să îi ajute pe copii să își regleze noul program, cum să se pregătească activ pentru începerea școlii?
Am stat de vorbă cu Irina Hars, consilier parental, Asociația Edumi și cu Magda Cojocea, învățătoare care anul acesta începe un nou drum de 5 ani împreună cu copiii de la clasa pregătitoare.
Irina Hars spune că părinții nu ar trebui să încerce să culce copiii mai devreme, pentru că nu va funcționa, ci să îi trezească dimineața mai devreme pentru ca până seara să se instaleze senzația de oboseală și astfel să reușească să se regleze somnul treptat.
Magda Cojocea, învățătoare în sistem Step by Step la o școală de stat, spune că “este important să ne asigurăm că mesajele care ajung la copii sunt pozitive și realiste. Uneori familia proiectează asupra școlii doar partea negativă: „Gata cu distracția, începe școala!”, „Gata cu răsfățul” și asta nu ajută deloc.
-
Pregătirea pentru revenirea la școală trebuie să înceapă și de acasă? Ce îi sfătuiți pe părinți? Cum pot să îi ajute pe copii la (re) integrarea în colectivitate?
Irina Hars, consilier parental, Asociația Edumi: Pregătirea pentru revenirea la școală trebuie să înceapă de acasă, din mediul familial iar părinții au un rol esențial în acest proces. Pentru a putea să îi sprijine pe copii, părinții au nevoie mai întâi să se pregătească ei, atât din punct de vedere organizatoric dar și emoțional. Copiii simt imediat anxietatea părinților și este important cu ce ,,bagaj” îi trimitem la școală.
Pregătirea propriu-zisă pentru școală poate începe în primul rând cu reamenajarea spațiului camerei sau a biroului. Pe măsură ce alegem, lucrurile ce rămân la îndemână pentru acest nou sezon, putem face și o scurtă retrospectivă a vacanței de vară ,,Care a fost momentul tău preferat din vacanța de vară?” ,, Care este acel moment ce îți va rămâne în suflet, pentru totdeauna?” și lista poate continua . Studiile arată că procesarea experiențele frumoase din trecut îi ajută pe copii să privească cu încredere și entuziasm spre viitor.
Un alt pas din lista de pregătiri, îl reprezintă lista de cumpărături pentru școală. ,,Haide să vedem ce este necesar pentru acest nou an școlar. Ce avem deja și ce este necesar să adăugăm pe lista cumpărăturilor?” Aici este bine să ne amintim că în această etapă de vârstă, copiii, au nevoie să poată lua decizii și să simtă că o parte dintre alegeri sunt în controlul lor. Acolo unde este posibil, îi lăsăm să aleagă ce tip de penar li se potrivește, caietele cu personajul preferat pe copertă, cariocile preferate si așa mai departe.
-
Legat de programul de somn cum ar trebui să procedeze părinții? Mulți încearcă să îi culce mai devreme pe copii. E o soluție viabilă?
Irina Hars, consilier parental, Asociația Edumi: Din punct de vedere al rutinelor, este recomandat să facem trecerea, treptat, la programul de somn, pe care îl abordăm în timpul anului școlar. Dacă ne dorim, ca ai noștri copii, să facă față emoțiilor și ritmului cu care se vor confruntă în această perioadă de început, este necesar să ne asigurăm că orele de somn nu sunt pe minus. Pentru a-i putea ajuta să adoarmă mai devreme, seara, îi vom trezi devreme dimineața, nu vom încerca să îi trimitem la culcare mai devreme pentru că nu va funcționa. Recomand ca această acțiune să nu vină însoțită de mesaje care ar putea să așeze școala sub o lumină nefavorabilă: ,, Gata cu distracția, ne culcăm devreme, începe școala !”. Astfel de mesaje le transmit copiilor că la școală nu e prea frumos, sunt reguli stricte și trebuie să ne trezim devreme, în timp ce în vacanță era mult mai bine.
-
Din punct de vedere socio emoțional, ce pot face părinții ca să îi pregătească? Poate unii copii abia asteaptă școala, alții din contră.
Irina Hars, consilier parental, Asociația Edumi: Emoțional, de regulă, copiii așteaptă cu nerăbdare începerea școlii pentru a se reîntâlni cu colegii și prietenii lor. Cu ocazia revederii, au șansa să povestească despre aventurile lor din vacanță și practic își reiau programul zilnic de socializare, de care au mare nevoie, în această etapă de vârstă.
Așa este. Unii dintre copii sunt anxioși, reținuți și au tot felul de temeri legate de reînceperea școlii. Le recomandăm părinților să integreze ascultarea activă în discuțiile cu ei și să valideze toate trăirile, pe care le eu în relație cu acest nou început. De asemenea, copiii pot fi sprijiniți cu întrebări în cadrul acestor discuții. ,, Cum crezi că ar fi mai ușor pentru tine?” , ,,Ce crezi că ai putea să faci atunci când….?, ,,Nu ești singur, cum pot să te ajuta?”. Pe lângă mesajele de validare și atitudinea pozitivă, ce mai pot face părinții este să faciliteze întâlniri de joacă cu colegi de clasă, chiar înainte de debutul anului școlar. De asemenea, în prima săptămână de școală, pot strecura în ghiozdan/penar bilețele cu mesaje de încurajare.
Dacă vorbim despre clasa pregătitoare, ne referim la un nou început, iar copiii intră într-o altă etapă de viață. Această etapă de viață aduce multă schimbare în viețile părinților și ale copiilor. Vorbim despre alt tip de program , colegi noi, profesori noi. Deși toată această noutate poate aduce multă anxietate și stres, în realitate acest nou început, poate fi unul grozav de bun dacă părintele alege să își liniștească propriile anxietăți și să pună în ,,ghiozdanul” copilului mesaje pozitive care să ofere încredere.
-
Cum îi sfătuiți pe părinți, din perspectiva unui învățător, să îi pregătească pe copii pentru reîntoarcerea la școală sau integrarea în colectivitate?
Magda Cojocea, învățător, co-fondator Edumi:
Cred că ar fi de dorit ca părinții să facă distincția între propriile lor proiecții, temeri și frici, și cele ale copiilor. Primul pas ar fi să ne dăm seama ce anume proiectăm noi asupra începutului anului școlar și care sunt, de fapt, neliniștile copiilor. Cum putem face asta? În primul rând, putem fi atenți la mesajele pe care le transmitem celor mici, uneori involuntar. De exemplu, le spunem: „ în curând începe școala! Ce bine, o să înveți atâtea lucruri noi!” sau, dimpotrivă, mesajele noastre sunt de genul: „Abia aștept să înceapă școala, ca în sfârșit să ai și tu parte de program și disciplină!”
Este important să ne asigurăm că mesajele care ajung la copii sunt pozitive și realiste. Uneori familia proiectează asupra școlii doar partea negativă: „Gata cu distracția, începe școala!”, „Gata cu răsfățul”! Aceste mesaje îi indică celui mic că școala este o schimbare majoră, (ceea ce este adevărat, mai ales dacă vorbim despre clasa pregătitoare)…însă, în același timp, sugerează că școala este un spațiu care aduce schimbări negative, că el pierde ceva odată cu începerea școlii. Totuși, școala nu este sfârșitul copilăriei…
-
Cum îi întâmpinați pe copii în clasă în prima zi de școală, după vacanță? Amenajați clasa în mod special?
Magda Cojocea: În câteva zile voi începe o nouă călătorie de cinci ani, deoarece sunt învățătoare la clasa pregătitoare. În ceea ce privește amenajarea clasei, pot spune că, din fericire, ne-am păstrat același spațiu și avem deja pereții pictați manual cu tot felul de mici desene și mesaje.
Există și o temă a clasei, iar aceasta este tema ștrumfilor. Avem și o mascotă – un ștrumf uriaș, care va călători în fiecare zi acasă la alt copil, iar copiii vor povesti aventurile pe care le-au trăit cu ștrumful în spațiul familiei.
De ce facem asta? Pentru a crea o legătură între spațiul de la școală și cel de acasă, deoarece clasa pregătitoare este un loc al adaptării. Cel mai important lucru este starea de bine, iar pentru copiii mici, starea mea contează enorm.
Aceasta este o părere personală – cu cât copiii sunt mai mici, cu atât preiau mai ușor și mai precis starea interioară a învățătorului. Așadar, nu îmi propun să joc teatru și să pretind că sunt bine, ci îmi propun să fiu, pur și simplu, bine. Iar dacă acest lucru nu este posibil, le voi spune asta într-un mod care să le arate că în clasă există un spațiu în care poți avea atât zile bune, cât și zile mai puțin bune. Ceea ce contează este să exprimi prin ce treci și să ii lași pe cei din jur să te sprijine.
-
Cum decurge prima zi de școală? Îi lăsați să se cunoască între ei? Cum stabiliți comunicarea cu părinții în prima zi?
Magda Cojocea, învățătoare: Avem o mulțime de activități planificate pentru prima zi de școală. Trebuie menționat că sunt învățătoare în sistemul alternativ Step by Step, însă activitățile la care m-am gândit pot fi preluate cu ușurință, indiferent de sistemul educațional.
Așadar, începem prima zi de școală cu o ceremonie în careu, unde copiii intră în școală însoțiți de baloane și flori. În clasă, ne vom așeza cu toții în semicerc, iar părinții vor intra alături de copii. Uneori mă întreb dacă aceste câteva minute sunt mai importante pentru copii sau pentru părinți. După ce părinților li se permite să facă câteva poze în clasă, rămânem doar cu copiii.
Pe rând, fiecare copil se va așeza pe un scaun special, numit „scaunul autorului”, și se va prezenta. Este un prim exercițiu de cunoaștere. După aceea, copiii vor primi un Jurnal Special, în care vor putea desena, scrie sau face calcule, la alegere. Aceste jurnale ne vor însoți în fiecare primă zi de școală. La finalul clasei a IV-a copiii le vor lua acasă, ca amintire.
-
Care simți că sunt dificultățile cu care se confruntă copiii în primele săptâmâni de școală, la adaptare ?
Magda Cojocea, învățătoare: De regulă, în primele săptămâni sunt în plin proces de adaptare la noul program dar și la rutinele zilnice. Ușor, ușor copiii își reamintesc despre responsabilitățile pe care le au. Concentrarea atenției în parcurgerea sarcinilor, poate fi un factor care are nevoie de puțin exercițiu până se creează acel echilibru.
-
Care e perioada de acomodare a copiilor la noul program? Cât timp le ia să își intre într-un ritm?
Magda Cojocea, învățătoare: Clasele care au continuitate, vorbim de clasele I-IV, au nevoie de cel puțin două săptămâni pentru a se acomoda la noul program și la rutinele zilnice. Copiii care încep clasa pregătitoare au nevoie de mai mult timp pentru acomodare. Sunt mai mulți factori care influențează procesul de acomodare iar fiecare copil este unic și are propriul ritm. La nivel de grup am putea considera că primele trei luni sunt de acomodare.
-
Se simt diferențe între copiii care au lucrat pe caiete de vacanță și au citit (poate si obligați de părinți ) și cei care nu prea s-au ocupat să mai repete? E chiar o tragedie dacă nu au lucrat în vacanță formal?
Magda Cojocea, învățătoare: Aceasta este o întrebare care nu are un răspuns simplu. Evident, dacă un copil lucrează în vacanța de vară, iar altul nu, la revenirea la școală, primul va fi mai sigur pe materie, în timp ce al doilea va avea nevoie de o perioadă de reamintire.
Însă întrebarea esențială este: de ce ar trebui să lucrăm în vacanță? O să îți spun o poveste. Când copilul meu mare era în clasa pregătitoare, colegii lui au început să lucreze extra la engleză, 2 ore pe săptămână. El s-a alăturat grupei în clasa a III-a. Am trecut printr-o perioadă de neliniște – era evident mai slab pregătit, se strânseseră niște zeci de ore de lucru, iar la finalul clasei a IV-a aveau examen la engleză, pentru că vizau clasa a V-a cu engleză intensiv. Spre surprinderea mea, într-un an, el a ajuns la nivelul de performanță al celorlalți. Ce vreau să spun este că școala este un maraton, nu un sprint. Contează, în primul rând, obiectivul, ce ne-am propus, contează să lucrăm, dar contează și să ne dozăm respirația. Contează pauzele. Vacanța e o pauză care are rolul ei. Uitarea este un proces important, care are rolul ei. Lăsați copiii să uite. Sau faceți matematică la cumpărături, comparați prețuri, analizați oferte speciale. Este o învățare foarte importantă.
Desigur, există excepții – copii care poate nu au achiziționat toate cunoștințele necesare în anul școlar anterior sau copii excepționali care doresc să exceleze într-un domeniu specific sau se pregătesc pentru un examen. Acestea sunt, însă, cazuri speciale, așa cum am menționat.
Din punctul meu de vedere, temele de vacanță nu ar trebui să fie o regulă generală. Gândiți-vă cum ar fi dacă șeful nostru ne-ar spune că, în vacanță, nu trebuie să lucrăm opt ore, dar că ar fi necesar să lucrăm una-două ore pe zi, ca să nu ne ieșim din ritm. Copiii au nevoie de pauză, de joacă liberă, de timp să fie pur și simplu copii. Ei trebuie să revină la începutul anului școlar cu energie nouă și cu dorința de a învăța lucruri noi. Este important să realizăm că învățarea nu se petrece doar când rezolvăm probleme de matematică sau citim o carte. Copiii învață zilnic, prin observare, explorare și joacă. Ca părinți, putem susține acest proces, asigurându-ne că le oferim contexte diverse și sănătoase de învățare.
Uneori, părinții tind să meargă la extreme: fie văd școala ca pe o instituție militară, plină de reguli stricte și disciplină, fie caută o școală unde fericirea copilului să fie singurul obiectiv, iar dacă copilul spune “nu”, orice obligație de a face ceva dispare. Însă școala este mult mai mult decât atât. În funcție de vârsta copilului, școala poate fi un loc magic, plin de creativitate, dar și un spațiu al perseverenței, al rutinei, al rezistenței la frustrare și al depășirii limitelor. Ceea ce este important nu este doar cât de amuzantă sau plictisitoare este o activitate, ci de ce o facem, ce abilități dorim să dezvoltăm în copil.
De aceea, esențială devine colaborarea între părinți și profesori – crearea unei comunități școlare în care fiecare să își aibă locul și rolul: părinte, elev sau profesor.
Pe același subiect
Prima zi de școală | Așteptările părinților cântăresc mai greu decât emoția copiilor
Leave a Reply